Η φετινή έκθεση που οργανώνει το «Ίδρυμα Βασίλης και Ελίζα Γουλανδρή» στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στη Χώρα της Άνδρου, είναι ένα ταξίδι μέσα από 51 έργα όλων των ειδών (φωτογραφίες, γλυπτά, ζωγραφικά σχέδια) αφιερωμένο στην καλλιτεχνική πορεία (1912-1971) του Man Ray.
To θρυλικό πορτρέτο της Catherine Deneuve, φορώντας τα χρυσά της σκουλαρίκια, όπως αιχμαλωτίστηκε από το φακό του Man Ray.
Υπήρξε ο δημιουργός που τη δεκαετία του 1920 χρησιμοποίησε τον ηλεκτρισμό ως αφετηρία της καλλιτεχνικής του έμπνευσης. Σε μια περίοδο που η φωτογραφία δεν ήταν έτοιμη να διεκδικήσει τη θέση της σε αίθουσες τέχνης και χώρους μουσειακούς, ο Man Ray ήταν εκείνος που συνέβαλε στο να αποκτήσει μια σημαίνουσα καλλιτεχνική οντότητα και ένα χαρακτήρα άκρως νεωτερικό. «Προσπαθούσα να κάνω με τη φωτογραφία αυτό που έκαναν οι ζωγράφοι, με τη διαφορά ότι χρησιμοποιούσα φως και χημικά προϊόντα αντί για χρώματα, και αυτό δίχως τη βοήθεια της φωτογραφικής μηχανής» εξηγούσε για την τεχνική του.
“Γυναίκα με μακριά μαλλιά” (1929).
Κατά τον André Breton, φίλο και συνοδοιπόρο στο μεγάλο κίνημα του σουρεαλισμού, ο Man Ray υπήρξε από τους λίγους που κατάφεραν να αναδείξουν με την τέχνη του φακού μια ανέκδοτη θεματολογία, η οποία συναρπάζει, εκπλήσσει και αιφνιδιάζει χωρίς να αφήνει κανέναν αδιάφορο.
Κατηγορήθηκε, όπως οι περισσότεροι σουρεαλιστές, ότι αντιμετωπίζει τις γυναίκες φετιχιστικά, ως σκεύη ηδονής, ως εξουσιαζόμενες. Μέσα από τα έργα του γίνεται αντιληπτή η αφοσίωση του καλλιτέχνη σε κάθε μούσα, που αντιστοιχούσε είτε σε θρυλικές μορφές, όπως αυτές των Coco Chanel, Getrude Stein και Catherine Deneuve, είτε σε φαντασιώσεις που έπαιρναν σάρκα και οστά στα μάτια των ερωμένων του, όπως έγινε στην περίπτωση της Kiki de Montparnasse.
” Le Violon D’ Angres” – H επί 6 χρόνια μούσα και ερωμένη του Kiki De Montparnasse.
Η έκθεση χωρίζεται σε 4 μέρη. Το πρώτο μέρος είναι αφιερωμένο στις μόυσες του Man Ray. To δεύτερο αφορά την εμπορική παραγωγή του έργου, που συμπεριλαμβάνει τις φωτογραφίες μόδας και τα πορτρέτα επώνυμων και ανώνυμων γυναικών. Το επόμενο μέρος, η καρδιά της έκθεσης, αποτελεί ωδή στη γυναίκα της επιθυμίας, του πόθου και του αισθησιασμό, στην ατέρμονη προσπάθεια του καλλιτέχνη να συλλάβει την εικόνα της φαντασίωσης, του απόλυτου ειδώλου, της υπέρτατης φωτογραφικής απεικόνισης. Η έκθεση ολοκληρώνεται με το τελευταίο μέρος, που πραγματεύεται την αντίληψη του καλλιτέχνη για τη γυναίκα στην περίοδο της συνεργασίας του με τους υπερρεαλιστές συνομιλητές του.
“Το φιλί” (1935).
Θα εκδοθεί συνοδευτικός τόμος των 350 σελίδων από τη Μικρή Άρκτο.
Διάρκεια Έκθεσης: 28 Ιουνίου – 27 Σεπτεμβρίου 2015
Ώρες λειτουργίας: Καθημερινά 11.00 – 15.00 και 18.00 – 21.00
Δευτέρα απόγευμα και Τρίτη κλειστά.
Από τη Θάλεια Νικόλαρου